Egy darab

 2011.10.25. 23:00

Én nem vagyok egy nagy politikus, de most az egyszer nem tudtam kikerülni, ami szembe jött.

Amilyen a visszája

Olyan ez az ország, amilyen a híre:
Amilyen a visszája, olyan a színe.
Olyan az egész, amilyenek vagyunk,
Annyi marad meg, amennyit meghagyunk.

Szorgalmatos emberek güriznek benne,
Mindig van látszatja, de nincsen keletje.
Meghalljuk, elhisszük, biztosra vesszük,
Nagyot mondtunk, de a kicsit se tesszük.

Vizet prédikál és Dom Perignont vedel
Az állam amennyi van, csak annyit vesz el.
Csak néha többet, úgyhogy ülj nyugodtan,
Mosolyogva áldozz mindent, amid van.

Csak rezignált legyintés, szétszéledés van,
Aki többet mer, csal, hazudik, az jár jobban.
Mindenki képén jó vastag már a bőr,
Jelen még csak-csak van, de hogy lesz jövő?

Amilyen a visszája, olyan a színe:
Olyan az országunk, amilyen a híre.
Olyan lesz mindig, mint mi magunk vagyunk;
Annyi marad csak, amennyit meghagyunk.

(én, 2o11. nyár)

A bejegyzés trackback címe:

https://vassveronika.blog.hu/api/trackback/id/tr483330157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karnagyúr 2012.08.18. 20:53:08

Döcögő-lötyögő ütemek,riasztó szóismétlések, zavaros szórend, Bugyuta hiányos mondatok...helyesírási hibák... Tartalmát tekintve még zűrösebb a vers, mentségedre legyen, hogy a politikai-közéleti líra az egyik legdurvább terep. A közhelyeken túl semmit sem írtál. Tudod mit? Verstani kurzuson fogom tanítani ezt a verset - elrettentő példaként. Köszönöm!

v€rocs 2012.08.18. 21:14:47

Én is köszönöm. A döcögő-lötyögő ütemek az ország hányatott sorsát és a sok helyen felbukkanó dilettantizmust, a szóismétlések (és egyáltalán bármilyen ismétlések) a nyomatékosítást, a zavaros szórend a zavart az országban, a helyesírási "hibák" pedig a mai "modern, szlenggel vegyes köznyelvet" jelképeznék. Közhelyes, mert sajnos az egész politikai szféránk ilyen.

Mindkét hozzászólásában tett helytálló ténymegállapításokat, de ezeket bírálni, így, vagy úgy magyarázni nem egy ember dolga, mindenki úgy érti, ahogy akarja. Én is csak az egyetemi magyar szakon tudtam meg: a "költő azt akarta mondani, amit mondott".

Én pedig ezt akartam mondani.

karnagyúr 2012.08.19. 00:14:30

Az a szomorú, hogy mindezek a problémák - a lötyögő ütemeken kívül - a kommentjében is ugyanúgy jelen vannak.
Ha valóban magyar szakot végzett a bölcsészkaron, akkor azért ezzel ne nagyon dicsekedjen, kérem.

karnagyúr 2012.08.19. 00:17:32

De most komolyan. Ön szerint ez jó vers?

v€rocs 2012.08.19. 14:57:21

Bár Ön a végletekig elhibázottnak igyekszik beállítani a szerzeményemet, teljes mértékben célt értem vele.

Elolvasta a verset. A tartalmat, a témát megértette. Elemezte is, a költői kifejezés eszközeit helyesen felismerte és felsorolta. Az asszociációk nem lettek kimondva, de azt nem rónám fel, ahhoz némi nyitottságra lenne szükség a témában. Támadtak gondolatai és véleménye is van, a vers tehát megmozgatott valamit Önben.

Mindennek ellenére nem hinném, hogy ezt a véleményt alapigazságnak és örökérvényűnek beállítva sulykolni kéne, hiszen ez csak egy a sok közül. Ez a szép ebben.

Gaben182 2012.08.19. 23:15:20

Mekkora ötlet elrettentő példaként tanítani. A diakokban tízszer annyira meg fog ragadni mint a pozitív példa, de két hét után mar nem fognak emlékezni, hogy miért, csak magára a példára. De csak így tovább, az ilyen tehetséges oktatók miatt "imádtam" mindig is az irodalmat.

karnagyúr 2012.08.20. 01:39:53

Hm. Fenyő D. György kitűnő verstani alapkönyve, a Poétikai iskola külön fejezetet szentel a jó vers-rossz vers kérdéskörének. Tanár úrral mélyen egyetértek azzal, hogy muszáj a gyengén sikerült alkotásokat is megmutatni, mi több, elemezni is. Egyébként mitől tudná valaki megkülönböztetni jót a rossztól, zseniálisat a fércműtől, ha irodalomórán pusztán a "remekművek terrorja" érvényesül?

Kedves Veronika, Ön téved. Nem elemeztem a versét. Az asszociációk tekintetében nem biztos, hogy az én készülékemben van a hiba. Annyit azért hadd írjak le, hogy nem túl bonyolult az asszociációs rendszere ennek a költeménynek, hogy különösebb nehézséget okozna annak megfejtése.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2012.12.23. 18:26:28

azt hiszem, hogy a kor le/kiolvasható a versől

komolyan: kell ez nekem?
süti beállítások módosítása